Здобувачу освіти на допомогу

ПОРАДНИК
ЯК ПІДГОТУВАТИСЬ ДО УРОКУ
ІСТОРІЇ

ЯК АНАЛІЗУВАТИ ІСТОРИЧНИЙ ДОКУМЕНТ?
Робота з документом – один з видів діяльності вчителя й учнів у процесі навчання історії. Дослідження історичних джерел може відбуватися різними шляхами, які, відповідно, вимагають використання різних видів лабораторно-практичних (дослідницьких) робіт.
Під час аналізу джерела знайдіть відповідь на запитання:
1. Хто? Хто зробив чи написав це? Яку посаду він/вона обіймає, яке займає становище?
2. Що? Про що воно нам розповідає? Про що воно нам не розповідає?
3. Коли? Коли це було написано? Який історичний контекст? Які особливості того періоду або ідеї могли вплинути на автора?
4. Де? Де ці події мали місце або чого вони стосуються?
5. Чому? Чому це було зроблено чи написано? Чи існувала якась конкретна причина? Чи можна розкрити цю причину шляхом читання між рядків:
1) визначення, на яку аудиторію розрахована робота;
2) аналізу мови та стилю, які були використані у роботі?
6. Як? Яким чином воно було побудоване чи зведене разом? Як його можна порівняти з іншими доступними джерелами?

ЛОГІЧНА СХЕМА ВИВЧЕННЯ
ІСТОРИЧНОЇ ПОДІЇ

1. У чому причини даного явища?
· У чому полягає соціальна суть цього явища?
· Чому це явище стало можливим саме в даний час, у даному місці, за яких обставин?
· Вивчи явище з усіх боків і в усіх зв'язках.
2. У чому суть даного явища?
· Які етапи ходу його розвитку?
· У чому зміст явища?
· Яка йото соціальна суть — які верстви суспільства були рушійними силами даного явища, до чого вони прагнули?
· У чому полягають головні риси даного явища?
3. Які підсумки розвитку даного явища? У чому причини поразки чи перемоги?
4. Наслідки, значення, характер даного явища.
ЯК ВИВЧАТИ БУДОВУ ДЕРЖАВИ
1. Форма держави:
· форма правління;
· форма державного устрою (адміністративно-теріторіальний поділ);
· форма державного політичного режиму.
2.  Органи державної влади:
· кому належала влада в центрі? Які були її органи? (розподіл державної влади на законодавчу, виконавчу, судову; їх структура; спосіб формування, повноваження, підлеглість);
· органи влади на місцях.
3. Соціально-економічпий розвиток:
· тип економічних відносин;
· характеристика галузей економіки (промисловість, сільське господарство, фінанси, торгівля);
· особливості соціального розвитку (верстви, групи та стан суспільства, їх взаємовідносини, права, привілеї).
4. Рівень розвитку науки, культури, поширення освіти.
5.  Права громадян (підданих):
· економічні права;
· політичні права та свободи;
· особисті права та свободи;
· рівень розвитку демократії.
6. Основні політичні партії та рухи (коротка характеристика програм, методів їх реалізації, вплив на різні соціальні верстви населення, становище в політичній системі).

ХАРАКТЕРИСТИКА ВІЙНИ
1. Передумови та причини війни. Періодизація.
2. Воюючі країни (ворогуючі блоки держав).
3. Мета, яку переслідує у війні кожна з країн. Плани ворогуючих сторін.
4. Характер війни.
5. Співвідношення сил.
6. Привід для війни.
7. Хід військових дій за періодами:
· плани сторін на початку кожного періоду;
· основні битви, події;
· воєнні та політичні наслідки кожного етапу.
8. Умови (назва), дата підписання мирного договору.
9. Підсумки війни. Воєнні та політичні наслідки війни.

ХАРАКТЕРИСТИКА І ОЦІНКА
ІСТОРИЧНОЇ ОСОБИ
1. Ким був? Чим займався? (Історичні умови і вплив суспільного середовища на формування поглядів. Життєві цілі людини.)
2. Риси характеру, особисті якості, які допомагали або перешкоджали досягненню мети.
3. Інтереси якої соціальної групи виражав? У чому полягали мета та прагнення цієї групи?
4. Засоби, що застосовувалися для досягнення мети.
5. Результати діяльності. Значення і роль в історії.
6. Як ти оцінюєш діяльність історичного діяча? (Власне ставлення до історичної особи з урахуванням цілей, мотивів, засобів і результатів досягнення мети з погляду людини того часу).

                                          ОЦІНКА ІСТОРИЧНОГО ФАКТУ
1. За яких історичних обставин відбувається конкретний історичний факт?
2. Які події безпосередньо йому передують?
3. Який розвиток мав цей факт?
4. Які групи людей були в ньому задіяні і якими мотивами це було викликано?
5. Яку роль відігравали конкретні особи, і якими мотивами це було викликане?
6. Який вплив мав цей факт на інші галузі людського життя?
7. Як він вплинув на подальший розвиток?
8. Чи був можливим інший перебіг подій?
9. Як би ви повелися в цій ситуації?
10. Чи можливе повторення цього факту? За яких умов?

ПОРІВНЯННЯ ДВОХ ФАКТІВ
1. Подумай, за якими ознаками можна судити про подібність і відмінність даних подій чи явищ.
2. В якій послідовності краще розмістити ці ознаки? Чому?
3. Перерахуй подібності.
4. Перерахуй відмінності.
5. Зроби висновки.
ПОРІВНЯННЯ ІСТОРИЧНИХ
ПОДІЙ ТА ЯВИЩ
1. Склади план порівняння:
- виділи істотні ознаки предметів, які порівнюються (суспільних явищ тощо);
- сформулюй критерії порівняння;
- визнач порядок порівняння (на першому місці — головна ознака, далі ті, які від неї залежать).
2. Порівняй предмети (події, явища) за наміченим планом (розкажи про першу ознаку (про один предмет, потім про другий тощо).
3. Визнач риси, які подібні, потім — відмінні, дай оцінку подіям чи суспільним явищам, які порівнюються.
ЯК НАВЧИТИСЬ ВИЗНАЧАТИ
ПРИЧИННО-НАСЛІДКОВІ ЗВ’ЯЗКИ?
Визначити:
1. Які труднощі можна назвати найхарактернішими для вихідного етапу процесу?
2. Коли вони почали виникати?
3. У яких сферах життєдіяльності вони почали виявлятися?
4. У чому полягає їхній шкідливий вплив?
5. Інтереси яких сил перетнулися на цьому етапі?
6. Що стало об’єктом протистояння цих сил?
7. Коли, в якому напрямі і яким чином почався процес розв’язання проблем?
Форма узагальнення:
«Проблема протистояння (яких сил?)___, що склалася (коли?) __, полягала в тому, що їхні інтереси перетнулися навколо __________.
Процес розв’язання цієї проблеми розпочався ________ і розгорнувся у напрямі __________».

ЯК ЗРОБИТИ ВИСНОВОК, УЗАГАЛЬНЮЮЧИ ФАКТИ
1. Виділи (пригадай) найбільш істотне із прослуханого або прочитаного в підручнику, документах чи інших джерелах із даного питання:
· головні факти, їх причини та наслідки.
· їх оцінка, значення, роль у суспільному розвитку.
2. Порівняй ці факти.
3. Визнач:
· що їх об'єднує;
· причини виникнення;
· спільні й істотні ознаки;
· наслідки;
· що в кожній групі фактів особливого.

                               КРИТЕРІЇ УСПІХУ РОБОТИ ГРУПИ
· Належне виконання кожним членом групи своїх обов’язків – від цього залежить результат роботи групи вцілому.
· Активна участь у роботі кожного.
· Уміння вислуховувати кожного члена групи, поважаючи себе і своїх колег.
· Вчасне завершення роботи групи.
· Визначення правильної відповіді.
· Наведення певної кількості ідей (аргументів) – наприклад, п’ять ідей, які підтримують думку групи.

СКЛАДАННЯ СЕНКАНУ
Сенкан – п’ятирядковий неримований вірш, який синтезує інформацію і факти у стисле висловлювання, що описує чи віддзеркалює тему.
Структура сенкану:
1. Тема (іменник);
2. Опис (два прикметники);
3. Дія, пов’язана з темою (який + три дієслова);
4. Ставлення (фраза з чотирьох слів, яка виражає своє ставлення до теми, можливий крилатий вислів).
5. Узагальнення
Наприклад:
Павло Скоропадський.
Патріотичний, заможний.
Керував, українізував, захищав.
Спробував створити Українську Державу.
Гетьман.


Комментариев нет:

Отправить комментарий